"The Virgin has that exit" transfer of the cult of the Virgin Urkupiña of a field home to a space institutional in San Carlos of Bariloche (1994-2016)

Authors

  • Ana Inés Barelli IIDyPCa – Universidad Nacional de Río Negro; CONICET

Keywords:

Virgin of Urkupiña, San Carlos de Bariloche, Consecration, Cult

Abstract

It migration Bolivian in San Carlos of Bariloche is records from late of the century XX, having a presence more relevant in the two last decades of this century. During that period them families migrant not only is settled in the margins of the ejido urban, thickening them sectors more vulnerable of the city but together with them also moved their beliefs and devotions, between which is the Virgin of Urkupiña. We are dealing with the Marian cult from the Catholic practices of “religiosity” or “popular piety” that are part of the beliefs and collective religious practices of different social groups; and as cultural and religious building belonging, reconsider symbolic behaviors and consecrated the local space. In that vein, in the present article we intend to advance in the study of this devotion from the appropriation and sacralization of the public space, from its incorporation in 2015 from their cultural practice to the parish liturgical calendar, with an emphasis on the reconfiguration of roles in the initiator of the cult and the migrant community devoted family and the creation of the Bolivian Ministry within the Diocesan Pastoral of migrations. The methodology that we use will be the analysis of oral interviews with related keys (representatives of religious institution and devout and not devout migrants) and the participant observation of the cult.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barelli, Ana Inés. “Migración boliviana en San Carlos de Bariloche: prácticas religiosas y devocionales como estrategias identitarias”. Revista de Estudios Trasandinos. Bariloche: Universidad Nacional de Rio Negro. 2010. vol.16 n°1. p.107 - 122.

Barelli, Ana Inés. “Religiosidad popular: el caso de la Virgen de Urkupiña en San Carlos de Bariloche”. Revista Cultura y Religión. Santiago de Chile: Universidad Arturo Prat. vol.V n°1. 2011 p.110 - 128.

Barelli, Ana Inés. “La mujer boliviana en las celebraciones de las Virgen de Urkupiña en San Carlos de Bariloche”. Ciencias sociales y Religión. Porto Alegre: Revista de la Asociación de Cientistas Sociales de la Religión en el Mercosur. vol.14 n°17. 2012. P 133 - 151.

Barelli, Ana Inés. “Pertenencias y conflictos en el campo social: La Virgen de Urkupiña como capital en disputa en la Comunidad boliviana de San Carlos de Bariloche”. Sociedades de paisajes áridos y semiáridos. Córdoba: Universidad Nacional de Río Cuarto. vol.VI n°. 2012. p.149 - 167.

Barelli, Ana Inés. “Las devociones marianas de los migrantes latinoamericanos en San Carlos de Bariloche (1970-2012). Prácticas religiosas y proceso identitarios”. Tesis doctoral en Historia. Universidad Nacional del Sur. Bahía Blanca. 2013.

Barelli, Ana Inés. “Bolivianos y paraguayos en San Carlos de Bariloche. Mecanismos de integración y apropiación simbólica del espacio local”. Párrafos Geográficos.: IGEOPAT. vol.13 n°2. 2014. p. 202 - 233.

Benedetti, Alejandro. “Territorio: concepto integrador de la Geografía contemporánea” en: De Souto, Patricia (coord.) Territorio, Lugar, paisaje. Prácticas y conceptos básicos en Geografía. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, 2011.

Benencia, Roberto. “Migrantes bolivianos en la periferia de ciudades argentinas: Procesos y mecanismos tendientes a la conformación de territorios productivos y mercados de trabajo” en: Novick, Susana (Comp) Las migraciones en América Latina. Políticas, culturas y estrategias. Catálogos, Buenos Aires. 2008.

Carballo, Cristina, “Repensar el territorio de la expresión religiosa”, en Carballo, Cristina. Cultura, territorios y prácticas religiosas. Buenos Aires: Prometeo. 2009.

De la Torre, Renée. “La religiosidad popular como “entre-medio” entre la religión institucional y la espiritualidad individualizada”. Civitas, v. 12, n. 3, 2012, p. 506-521. Porto Alegre.

Flores, Fabián. Espacialidad y religiosidad: encuentros y desencuentros teórico-metodológicos. Revista Cultura y Religión, Vol. X, Nº 1. 2016. Pp.3-16.

Fogelman, Patricia (comp) Religiosidad, cultura y poder: temas y problemas de la historiografía reciente. Buenos Aires: Lumiere. 2010.

Freedberg, David. El poder de las imágenes. Estudios sobre la historia de la teoría de la respuesta. Madrid: Cátedra. 1992.

Giorgis, Marta. La Virgen prestamista. La fiesta de Urkupiña en el boliviano Gran Córdoba. Centro de Antropología Social. Buenos Aires: Antropofagia. 2004.

Levitt, Peggy y Glick Schiller, Nina. “Perspectivas internacionales sobre migración: conceptualizar la simultaneidad”. Migración y Desarrollo. México. 2004.

Martín, Eloísa. “Aportes al concepto de “religiosidad popular” una revisión de la bibliografía argentina” en Carozzi, María Julia y Ceriani, César, Ciencias Sociales y Religión en América Latina. Buenos Aires: Biblos, 2007. Pp. 61-79.

Rosendahl, Zeny. Espacio y Religión: un abordaje geográfico. Rio de Janeiro: UERJ, NEPEC. 1996.

Rosendahl, Zeny. “Hierópolis y procesiones: lo sagrado y el espacio” en Carballo, Cristina (coord.) Cultura, territorios y prácticas religiosas. Buenos Aires: Prometeo. 2009. 43-56.

Santamaría, Daniel. “La cuestión de la religiosidad popular en la Argentina” en M.E. Chapp, M. Iglesias, M. Pascual, V. Roldán y D. J Santamaria. Religiosidad popular en la Argentina. Buenos Aires: Centro Editor América Latina. 1991.

Sassone, Susana. “Migraciones religiosidad popular y cohesión social: bolivianos en el área metropolitana de Buenos Aires” en Carballo, Cristina (comp.) Diversidad cultural, creencias y espacio. PROEG, 3, Buenos Aires. 2007.

Wright, Pablo. “En qué y por qué creen los que creen”. Revista de cultura Ñ. Clarín, 29 de enero de 2011.

FUENTES

Escritas

Archivo de la Pastoral de Migraciones de la Diócesis de San Carlos de Bariloche

Diario el Cordillerano, 16 de agosto del año 2000.

Orales

Entrevistas a Lynch, José María, párroco de San Francisco y encargado de la Pastoral de Migraciones de la Diócesis de San Carlos de Bariloche. Barelli, Bariloche abril 2010 y mayo 2016.

Entrevistas a Rosa, integrante de la familia iniciadora del grupo de la Virgen de Urkupiña de Bariloche. Barelli, Bariloche mayo 2011 y junio 2016.

Entrevista a Miryam, representante de la Pastoral de Migraciones de San Carlos de Bariloche. Barelli, Bariloche junio de 2016.

Published

2017-07-08

How to Cite

Barelli, A. I. (2017). "The Virgin has that exit" transfer of the cult of the Virgin Urkupiña of a field home to a space institutional in San Carlos of Bariloche (1994-2016). Revista Pilquen. Sección Ciencias Sociales, 20(2), 39–55. Retrieved from http://170.210.83.53/index.php/Sociales/article/view/1652

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.